Tilaus- ja sopimusehdot
1. Sopimusehtojen soveltaminen ja voimassaolo
Näitä sopimusehtoja sovelletaan Larasoft:in (Y-tunnus 2525254-3) asiakkaalle toimittamaan palveluun. Larasoft toimittaa palveluita yrityksille, yhteisöille ja tietyin edellytyksin yksityishenkilöille. Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi.
2. Sopimuksen kohde
Sopimus koskee Larasoftin asiakkaalle tuottamaa palvelua, kuten verkkosivustoa, verkkokauppaa ja ohjelmistokoodia, graafista- ja tekstimateriaalia sekä mitä tahansa muuta erikseen sovittavaa materiaalia. Larasoftin vastuun piiriin eivät kuulu kolmannen osapuolen palvelut (silloinkaan vaikka ne liittyisivät Larasoftin palveluiden käyttämiseen) kuten web-hotelli- tai sähköpostipalvelut.
3. Sopimuksen syntyminen
Sopimus syntyy, kun asiakas hyväksyy Larasoftin tarjouksen kirjallisesti. Tässä yhteydessä allekirjoitetaan sopimusasiakirjat. Palvelun toteuttamista ei aloiteta ennenkuin sopimus on vahvistettu.
4. Sopimuskauden pituus ja sopimuksen purku
Sopimuksen pituus sovitaan pääsääntöisesti sopimusasiakirjoissa erikseen. Verkkosivu- ja verkkokauppaprojekteissa sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoitushetkellä ja päättyy viimeisen laskun eräpäivään.
Molemmilla osapuolilla on milloin tahansa oikeus purkaa sopimus perustelluin syin. Larasoftilla on oikeus laskuttaa kohtuulliset kustannukset purkamiseen mennessä tehdystä työstä.
5. Palvelun hinta, laskutus ja viivästyskorko
Asiakas maksaa Larasoftille palvelusta tilauksen yhteydessä sovitun laskutuskauden mittaisissa jaksoissa ja sovitun hinnoittelun mukaisesti.
Palvelusta, jonka kokonaishinta on alle 1000 euroa, maksetaan yleisesti 100% tarjouksen hyväksymisen jälkeen ja ennen projektin aloitusta. Larasoftilla on oikeus vaatia maksu kokonaisuudessaan ennen sivuston julkaisemista.
Palvelusta, jonka kokonaishinta on 1000 – 3000 euroa, maksetaan tarjouksen hyväksymisen yhteydessä 50% ennen projektin aloittamista. Loput 50% maksetaan kun projekti on valmis ja julkaistu.
Palvelusta, jonka kokonaishinta on yli 3000 euroa, yleisesti maksetaan yksi kolmasosa (1/3) tarjouksen hyväksymisen yhteydessä, yksi kolmasosa (1/3) kun asiakas on hyväksynyt toimitetun palvelun, esimerkiksi kun kotisivut on julkaistu ja yksi kolmasosa (1/3) kuukausi julkaisun jälkeen.
Halutessaan asiakas voi maksaa myös palvelun/työn ennakkoon kokonaisuudessaan.
Viimeiseen laskuun lisätään mahdolliset lisätyöt, jos ne eivät sisältyneet alkuperäiseen tarjoukseen. Lisätöiden hinnoittelu tehdään sen hetkisten hintojen mukaan tai mitä on sopimuksessa mahdollisesti sovittu.
Larasoftilla on oikeus irtisanoa sopimus ja katkaista palvelu, mikäli maksua ei ole suoritettu 14 vrk huomautuksen jälkeen. Larasoft varaa oikeuden irtisanoa palvelu ilman irtisanomisaikaa, mikäli maksua ei suoriteta välittömästi maksuhuomautuksen jälkeen. Jos maksua ei ole suoritettu toisen huomautuksen jälkeen, silloin asia siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Viivästyskorko, sekä perintäkulut suoritetaan lain ja säädösten määrittämän suuruisina ja niiden määrittämällä tavalla.
6. Palvelun toimittaminen ja tuottaminen
Larasoft sitoutuu tuottamaan ja toimittamaan sovitun palvelun, graafisen-, teksti-, audio- tai videomateriaalin, internet-sivuston ja/tai ohjelmakoodin sovitun aikataulun mukaisesti.
Larasoftilla on oikeus käyttää palvelun toimittamiseen ja tuottamiseen alihankkijoita. Larasoft on kuitenkin kokonaisvastuussa palvelun laadusta myös alihankkijoiden osalta.
Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun Larasoft ilmoittaa palvelun olevan käytettävissä tai valmis. Palvelun toimitus on hyväksytty, ellei asiakas reklamoi siitä joko sähköpostitse tai suullisesti 7 vuorokauden kuluttua siitä kun palvelun on ilmoitettu olevan valmis.
Asiakas on velvollinen korvaamaan toimituksesta ja tuotannosta aiheutuneet kohtuulliset kulut, vaikka sopimus purettaisiin.
7. Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Asiakas on vastuussa kaikesta toimittamastaan materiaalista, jota hyödynnetään palveluissa. Asiakkaalla tulee olla käyttöoikeus toimittamaansa aineistoon. Materiaalin tulee noudattaa sen hetkisiä Suomen lakeja.
Asiakkaalla on vastuu reagoida Larasoftin hänelle esittämiin pyyntöihin kuten vedosten ja ehdotelmien hyväksymisiin sekä muihin toteutuksen kannalta tärkeisiin pyyntöihin 14 päivän sisällä pyynnön lähettämisestä. Mikäli asiakasta ei tavoiteta tämän ajan puitteissa, katsotaan tuote tai palvelu hyväksytyksi ja asiakas menettää oikeutensa muutoksiin.
Asiakas hyväksyy toimituksen, ellei hän reklamoi siitä kirjallisesti 7 päivän sisällä lopullisen version saatuaan. Asiakkaan katsotaan myös hyväksyneen toteutuksen mikäli hän ottaa palvelun tai osia siitä käyttöönsä.
Asiakkaan velvollisuus on toimittaa Larasoftille tilauksen yhteydessä ja projektin edetessä oikeat ja tarvittavat tiedot. Mikäli tiedot eivät ole oikeat tai ne ovat puutteelliset, Larasoft varaa oikeuden olla toimittamatta palvelua.
Larasoft voi tuottaa sopimuksen mukaisen palvelun haluamallaan tavalla. Asiakkaan pyynnöstä tehdyistä muutoksista, joita ei ole mainittu alkuperäisessä sopimuksessa, veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.
Larasoftilla on oikeus muuttaa palvelun sisältöä tiedottamatta etukäteen, mikäli tämä on tarpeen esimerkiksi tietoturva- tai muista pakottavista syistä.
8. Palvelun virheet, korvaukset ja hyvitykset
Asiakas on velvollinen ilmoittamaan virheestä heti sen huomattuaan. Kaikki Larasoftin toiminnasta johtuvat viat korjataan maksutta. Asiakkaan omasta toiminnasta johtuvista korjauksista veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.
Larasoft ei vastaa kolmansien osapuolien verkoissa tai – ohjelmistoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä. Larasoft ei vastaa virheistä tai toimintakatkoista, jotka aiheutuvat ylivoimasta esteestä (force majeure) tai kolmannen osapuolen toimista.
Mahdollisessa virhetilanteessa asiakkaan on oltava yhteydessä Larasoftiin yhden työpäivän kuluessa sähköpostitse tai puhelimitse.
Larasoft ei vastaa asiakkaan tai kolmannen osapuolen tekemien koodimuutosten tai muun toiminnan aiheuttamista virhetilainteista tai ongelmista, mukaanlukien sisällönhallintajärjestelmien (kuten WordPress) ja niiden lisäosien, teemojen ja laajennusten päivityksistä aiheutuneet virheet ja ongelmat. Näistä johtuneet korjaustoimenpiteet laskutetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.
Larasoft ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle yllämainittujen virheiden mahdollisesti aiheuttamista katkoksista tai muusta häiriöstä johtuvia liikentoiminnallisia menetyksiä.
9. Omistusoikeus ja jälleenmyynti
Asiakkaalla on oikeus jälleenmyydä palvelua edelleen ainoastaan, mikäli jälleenmyynnistä on nimenomaisesti sovittu kirjallisesti. Asiakas vastaa siitä, että kaikki palvelua suoraan tai välillisesti käyttävät tahot noudattavat näitä yleisiä sopimusehtoja.
Toteutettu palvelu siirtyy asiakkaan omistukseen vasta, kun palvelu on maksettu kokonaisuudessaan.
10. Tyytyväisyystakuu
Asiakkaalla on oikeus saada 100 % rahat takaisin, jos Larasoft ei toimita asiakkaan ja Larasoftin välisen kaikkia tarjouspyynnön sisältämiä palveluita asiakkaalle.
Seuraavissa tilanteissa tyytyväisyystakuu ei päde:
1. Asiakas ei toimita palvelun valmiiksi saattamiseen tarvittavia materiaaleja sovittuun määräaikaan mennessä.
2. Asiakas haluaa päästä muokkaamaan sivustoa samaan aikaan, kun sitä rakennetaan. Koska tällöin ei ole varmuutta, kuka on muokannut sivustoa ja mahdollisesti tehnyt toimenpiteitä, jotka ovat ovat rikkoneet sivuston toiminnallisuuksia.
3. Asiakas ei ole tavoitettavissa tai ei vastaa pyyntöihin projektin valmistumisen jälkeen asioista, jotka ovat tarjouksessa mainittu, mutta jotka voidaan toteuttaa vasta sivuston avaamisen jälkeen.
11. Muut ehdot
Sopimus on Larasoftin ja asiakkaan välinen. Molemmat osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisena kaikki sopimukseen, palveluun ja/tai sen hinnoitteluun liittyvät tiedot.
Larasoftilla on oikeus käyttää toteutettuja palveluita referensseinään ellei asiakas sitä erikseen kiellä.
Molemmat osapuolet vastaavat siitä, että heidän palveluksessaan toimivat työntekijät, alihankkijat tai muut tahot noudattavat näitä ehtoja.
Ellei erikseen ole sovittu, on Larasoftin tuottama ohjelmakoodi avointa ja sen käyttämiseen ja levitykseen pätevät avoimesta lähdekoodista tehdyt sopimukset. Lisätietoa avoimesta lähdekoodista löytyy mm. osoitteesta coss.fi/avoimuus/avoin-lahdekoodi/.
Asiakas voi halutessaan lunastaa Larasoftin tuottaman ohjelmakoodin itselleen, jolloin tästä pitää olla erillinen maininta tarjouksessa.
Käytettyjen kolmannen osapuolen ohjemistokirjastojen, lisäosien ja muun koodin (kuten WordPress ja sen lisäosat) kohdalla noudatetaan kunkin omia lisenssiehtoja, jotka on ilmoitettu kussakin tapauksessa lisenssin omistajan tai luovuttajan toimesta joko ohjelmakoodissa tai erillisessä dokumentissä tapauskohtaisesti.
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet pyritään aina ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Ellei tämä ole mahdollista, oikeuspaikkana on Keski-Suomen käräjäoikeus.